Bild: Norrköpings Visualiseringscenter
Bild: Norrköpings Visualiseringscenter
Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. I år samarbetar fem science center kring temat "Making Magic". Med datorn som verktyg kan man skapa otrolig grafik och animationer. Men, vilka skapar egentligen det där magiska? Och, hur går det till, egentligen? Materialet finns fram till 10 juni 2022.
I de visuella effekternas magiska värld kan vad som helst hända. Levande dinosaurier, eldsprutande monster och explosioner. Är ni nyfikna på personerna, tekniken och vetenskapen bakom digitala specialeffekter i film och dataspel?
När: Fram till den 10 juni 2022 finns ett digitalt material om visuella effekter (VFX) som du och din skolklass kan ta del av för att upptäcka ämnet i ditt eget klassrum, när du vill.
Flyger man bakåt om man blir skjuten? Syns laserstrålar i luften? Kan du åka upp med en bunt heliumballonger? Som i Hollywoodfilmernas värld. Se klipp från kända actionfilmer och fundera på, tillsammans med fysikern Patrik Norqvist, om detta är möjligt.
Passar: Årskurs 7-9. Filmen är 38 minuter.
Se filmen
Låt klassen göra sin egen berättelse med hjälp av stop-motion-animering. Ge liv åt figurer som lerklumpar, pappersfigurer eller pennstreck. Genom att fotografera bildruta för bildruta samtidigt som man flyttar runt figurerna för varje bild lär ni er skapa egna animationer.
Passar: Årskurs 4-6
Under en fullspäckad timme kommer Visualiseringscenter djupdyka ner i temat visuella effekter i film. Tillsammans med skaparna av centrets egenproducerade domföreställning Making Magic 3D samt det lokalt placerade, men nationellt kända, filmkollektivet Crazy Pictures, besvarar vi alla tänkbara funderingar kring digital magi.
Vi kikar också in i centrets pedagogiska verksamhet där elever själva testar på att vara animerare och filmskapare för en dag.
Passar: Årskurs 7-9 och gymnasiet
Se Norrköpings utbud här.
Kan jag plugga och jobba med spel? Är spel något för alla? Hur gör jag för att komma igång? William Easton, chef för en av Sveriges bästa gamingskolor, FutureGames berättar om fascinerande möjligheter inom spelutveckling och hur du kan vara med och skapa magi och arbeta med spelutveckling i framtiden. Spelexperten och influencern från tevesoffan, Paula Fenjima Manrique, peppar att följa sina speldrömmar och Jonas Skoog från spelbolaget Goodbye Kansas berättar om hur en kan väcka liv i 3D-karaktärer för spel och film!
Passar: Årskurs 7-9 och gymnasiet
Psst, är du lite yngre? Testa Tekniska museets digitala lektion om spel och programmering! Passar årskurs 4-6.
Gör din egen animerade film! Med en mobil eller iPad kan ni i klassen skapa era egna filmer med green screen och stop-motion-teknik. Varje anmäld klass får en temalåda med en lärarhandledning, ett stativ för mobil samt material som kan komma till användning i filmskapandet. När filmerna är gjorda träffas vi digitalt och ser varandras filmer!
Passar: Årskurs 4-7 samt intresserade i andra åldrar.
Kommer AI att på ett magiskt sätt lösa framtidens problem? Eller leder AI tvärtom till världens undergång? Universeums digitala paket ökar lärares och elevers kunskap om artificiell intelligens med korta föreläsningar och en laboration om bildigenkänning. För vem är egentligen bäst på att tyda bilder – människan eller maskinen?
Passar: Årskurs 7-9 samt gymnasiet.
Digitalidag är en årlig och nationell temadag om digitaliseringens möjligheter och utmaningar. Målet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara med i den digitala utvecklingen. Initiativtagare är Forum för Omställning, (FfO), Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA), Landsorganisationen i Sverige, (LO), Myndigheten för digital förvaltning, (DIGG), Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Statens servicecenter.
Läs mer om Digitaldag
Inom Wisdome-projektet samverkar Sveriges fem ledande science centers: Visualiseringscenter C i Norrköping, Universeum i Göteborg, Curiosum i Umeå, Tekniska museet i Stockholm och Malmö museer. Projektet kommer resultera i upplevelsearenor i form av labb och domteatrar som tar besökare till platser vi aldrig själva kunnat nå, låter oss se det som annars skulle vara dolt för oss och skapar förståelse för skeenden som är för små, för stora, för snabba eller för långsamma för människan att överblicka. I samband med Digitalidag lanseras ett digitalt utbud för skolan med Wisdome-projektets första tema - Making Magic!
Kontakta gärna Petra Hellgren, pedagog på Curiosum