Vill ni avfyra egenhändigt gjorda luftraketer och är nyfikna på rymden? Få svar på hur det gick till när människan for till månen och hur en astronautdräkt fungerar. Besöket avslutas med en rymdsafari-resa i planetariet där vi bland annat tittar på stjärnbilder och månen.
Temat är utvecklat av Curiosum
Ämnesinnehåll: Astronomi, teknik
Årskurs: femåringar
Max antal: 20 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter
Buss ingår till och från besöket för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Temat är indelat i tre delar.
Del 1: samling
Barnen möter en astronaut (pedagog) som samlar luft i en påse och berättar om rymddräkten, att det inte finns någon luft på månen, samt om månfärderna. Astronauten ger dem uppdraget att göra egna pappersraketer, för att sedan skjuta iväg dem med månen som måltavla.
Del 2: praktiskt arbete
Barnen arbetar parvis eller enskilt med att tillverka egna pappersraketer som ska avfyras mot månen. Varför flyger pappersraketerna iväg? Vilka raketer flög längst? Barnen får bekanta sig med begrepp som luft och luftmotstånd.
Del 3: rymdsafari i planetariet
Besöket avslutas med en planetarievisning. Vi åker till månen och tittar på stjärnbilder. Finns det en stor älg på himlen?
Syfte med skolprogrammet är att eleverna ska få möjlighet att:
Rymdsafari relateras till läroplan för förskolan, Lpfö 18
FÖRSKOLANS UPPDRAG
Kommunikation och skapande
Barnen ska ges tid, rum och ro till eget skapande. De ska få möjlighet att utforska,reflektera kring och beskriva sin omvärld. Utbildningen ska ge barnen möjlighet att uppleva, gestalta och kommunicera genom olika estetiska uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. Detta inbegriper att barnen ska få möjlighet att konstruera, forma och skapa genom att använda olika material och tekniker, såväl digitala som andra. På så sätt är skapande både ett innehåll och en metod i förskolan för att främja barnens utveckling och lärande.
Hållbar utveckling samt hälsa och välbefinnande
Utbildningen ska ta tillvara barnens nyfikenhet samt utmana och stimulera deras intresse för och kunskaper om natur, samhälle och teknik.
MÅL OCH RIKTLINJER
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla: