Bygg en hållbar framtid med fantasins hjälp.
Med en kort dramatisering introduceras eleverna till viktiga mönster, uppfinningar och konstruktioner som finns runt oss. Sådant som människan har kommit på för länge sedan och som vi än idag förhåller oss till. Som arkitekt eller uppfinnare kan man designa det mesta, men hur bygger man stabila konstruktioner med hjälp av rör och kopplingar i olika längder och former.
Temat är utvecklat av Curiosum.
Ämnesinnehåll: Matematik, teknik, historia, globala mål för hållbar utveckling
Årskurs: F-6
Max antal: 30 elever
Tid: 70-90 minuter
Inför besöket
Eleverna arbetar parvis. Klassens lärare ansvarar för gruppindelning.
Lokal och utrustningsbehov
Stor projektorskärm krävs för presentation av temats innehåll som kopplas till visningsdator som Curiosums pedagoger har med.
Lokalen ska vara möblerad så att eleverna kan arbeta två och två och samtidigt kunna se projektorskärmen vid genomgång och för inspiration.
Mer om Hållbar fantasi
Som arkitekt kan man designa det mesta. Hur bygger man stabila konstruktioner för en hållbar värld?
Gruppen introduceras till viktiga mönster/uppfinningar/konstruktioner runt omkring oss i byggnader och natur.
Klassen bygger och konstruerar med hjälp av ett pedagogiskt material, 4DFrame, efter en gemensam genomgång.
Eleverna arbetar parvis där klassens lärare gör indelningen.
Vad vill eleverna att det ska finnas i framtiden där de bor. Hur ska det se ut i en hållbar stad? Hur kan allt detta byggas stabilt och stadigt?
Elevernas byggen plockas isär i slutet och därför rekommenderar vi att de vuxna som ansvarar för gruppen kan dokumentera elevernas konstruktioner för eventuell fortsatt uppföljning i skolan.
Vad är 4DFrame?
Syftet med temat är att eleverna ska ges möjlighet att:
Hållbar fantasi relateras till läroplan för grundskola, Lgr 22
SKOLANS VÄRDEGRUND OCH UPPDRAG
Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter både att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och att skaffa sig ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala miljöfrågor. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling.
KURSPLAN – MATEMATIK
Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll årskurs 1-3
Geometri
KURSPLAN – TEKNIK
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll årskurs 1-3
Teknik, människa, samhälle och miljö
Tekniska lösningar
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
KURSPLAN – HISTORIA
Undervisningen i ämnet historia ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll årskurs 1-3
Att leva i världen
Före besöket: Läs och ladda ner denna pdf
Efter besöket: Läs och ladda ner denna pdf