"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-01-30 Uppdaterad: 2025-01-29, 14:22

C. upp! Curiosum på turné till skolor i Västerbotten

NYHET Nu startar Curiosum det uppsökande programmet C. upp, med målet att inspirera fler unga att upptäcka vetenskap och teknik. Under våren 2025 får elever i låg- och mellanstadiet i Storuman, Vilhelmina, Dorotea, Malå, Sorsele och Lycksele, samt i några av Umeås kranskommuner, besök av Curiosums pedagoger. Med sig har de spännande vetenskaps- och teknikaktiviteter som har utvecklats och testats under lång tid.

Text: Eva Lönn

Curiosum, Umeå universitets science center, har hittills erbjudit ett omfattande skolprogram inom vetenskap och teknik till Umeås skolor. Nu tar de steget ut till stora delar av Västerbotten för att nå fler elever och sprida intresset för naturvetenskap, teknik, ingenjörskap och matematik (STEM).

– Nära 40 procent av Västerbottens befolkning och cirka 5 000 låg- och mellanstadiebarn bor utanför de större kustnära centralorterna. Vi vet att inlandskommuner generellt har en lägre andel eftergymnasialt utbildade, vilket påverkar ungas utbildningsval. Genom att erbjuda kostnadsfria och inspirerande aktiviteter vill vi ge fler barn möjlighet att upptäcka vetenskap och teknik, säger Madelen Bodin, föreståndare på Curiosum.

 

Spännande aktiviteter som väcker nyfikenhet

Med C. upp får skolor i inlandet ta del av några av Curiosums mest populära och beprövade aktiviteter: LEGO-robotprogrammering, rymningsspelet Space Escape och ett teknikmaterial för att bygga stabila 3D-konstruktioner. Aktiviteterna är utformade för att låta eleverna utforska vetenskapliga metoder, samtidigt som deras kreativitet, tekniska förståelse och problemlösningsförmåga utvecklas.

– LEGO-robotprogrammering var ett självklart val. För vem kan motstå att bygga med LEGO och sedan ge sin skapelse liv genom programmering? Space Escape tar eleverna på ett rymdäventyr där de, under tidspress, ska lösa astronomiska uppdrag för att rädda Apollo 13-kapseln och ta sig tillbaka till jorden, berättar Anna-Lena Sahlman, pedagog på Curiosum.

Valet av aktiviteter bygger också på erfarenheter från en pilotstudie i Vännäs, där tio klasser testade olika upplägg.

– Det var fantastiskt att se hur elevernas tålamod och koncentration växte när de fick arbeta med nya material och metoder. Lärarna uppskattade de färdiga aktiviteterna, som var enkla att integrera i undervisningen och inspirerade både elever och pedagoger, säger Anna-Lena Sahlman.


Ett samarbete som gör satsningen möjligt

C. upp är en del av ett samarbete mellan fem svenska science center inom Wisdome-konsortiet och finansieras av Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond. Satsningen bygger på forskning som visar att insatser riktade till yngre elever är avgörande för att skapa positiva attityder till lärande, särskilt i områden med begränsad tillgång till kunskapsfrämjande aktiviteter.

– Kompetensförsörjningen inom STEM-området är en stor utmaning, särskilt i norra Sverige, där nya industrisatsningar skapar ett växande behov av teknisk och naturvetenskaplig kompetens. Vi vill visa unga i regionen hur STEM-kunskaper kan bidra både till deras egen framtid och till samhällets utveckling, säger Madelen Bodin.

 

En satsning för framtiden

Ända sedan starten har Curiosum haft som mål att nå fler barn och ungdomar utanför Umeå. Med C. upp blir det nu verklighet. Programmet är planerat att pågå i fem år och kommer successivt att utökas för att nå ännu fler. Dessutom utvecklas nya interaktiva aktiviteter inom Wisdome, vilket ger fler möjligheter till utforskande och lärande.

Anna-Lena Sahlman berättar vad hon hoppas att barnen tar med sig från mötet med C. upp och Curiosum:

– Jag vill att barnen ska känna: “Åh, det här var kul! Det här vill jag lära mig mer om!” och förstå att även de kan nå sina drömmar. Därför har vi med oss några av våra guider, som är studenter eller nyligen har varit det. De visar vilka framtidsmöjligheter som finns och fungerar samtidigt som förebilder.