Publicerad: 2020-12-10

Curiosum firar nobelpriset med experiment och andra aktiviteter

NYHET Som vi väntat! År 2020 fick Emmanuelle Charpentier äntligen nobelpriset i kemi, tillsammans med Jennifer Doudna, för upptäckten av ett av genteknikens skarpaste verktyg: gensaxen CRISPR-Cas9. Eftersom Charpentier forskade på Umeå universitet vid tiden för upptäckten firar vi händelsen lite extra på Curiosum. Det gör vi bland annat genom att utveckla nya aktiviteter för våra besökare. Vi inleder med ett experiment som du kan göra hemma.

Text: Eva Lönn och Gabrielle Beans

Experiment: Extrahera DNA från jordgubbar hemma!

Charpentier och Doudna fick sitt pris för upptäckten av CRISPR-Cas9-gensax som kan användas för att klippa i DNA från alla levande organism på ett mycket exakt sätt. Men har du någonsin sett DNA? Med detta experiment kan du se det och hålla det i din hand!

Här hittar du instruktionen till experimentet:
Instruktion DNA ur jordgubbe hemma.pdf

Är det möjligt att skapa en levande dinosaurie genom att klistra in dinosaurie-DNA i en krokodils DNA?

Den här animationen kommer inte att svara på det, men den kommer att visa dig vad gensaxen är och hur den fungerar!

Om videon väckte fler frågor hos dig om gensaxen eller Charpentier, mejla dina frågor till: curiosum@umu.se, så kanske vi kan hjälp dig att hitta några svar.

Det kan vara frågor som: Vilket var Emmanuelle Charpentiers drömjobb som barn? Kan gensaxen bota alla sjukdomar? Jag vill också bli forskare, vilket är ditt bästa råd till mig?