"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2022-02-15

Experimentera med forskare under festlig specialhelg på Curiosum

NYHET Med den tredje specialhelgen 19-20 februari fortsätter Curiosum vid Umeå universitet att fira att hela huset öppnar upp för besökare och sätter forskaren och experimentglädje i fokus.

Text: Ingrid Söderbergh

Centralt i forskning är experimentet – ofta formulerar forskaren en hypotes som han eller hon sedan testar genom experiment med målsättning att nå helt nya kunskaper. Forskare verkar inom väldigt många ämnesområden och resultatet av forskningen leder vanligtvis till en publicering i en vetenskaplig tidskrift.

Curiosum har till specialhelgen laddat upp med massor av spännande experiment inom allt möjligt från kemi och fysik till minne och filmskapande för nyfikna i alla åldrar. Ett gäng forskare poppar upp i hela huset och experimenterar tillsammans med alla som vill. I Curiosums fik Nyfiket kan besökare ta en kaffe och få en pratstund med fikande forskare – vanliga människor men med ovanliga jobb.

Det bjuds också på en hårresande fysikshow om statisk elektricitet samt Våga Fråga! där besökare kan ställa vilka frågor de vill om minne respektive kemi till forskarna Petra Sandberg och Josy ter Beek.

I domteatern är det premiärvisning av filmen ”Lucia, stjärnfallens hemligheter” som riktar sig mot yngre barn. Den handlar om en nyfiken isbjörn, pingvin och kolibri som far på äventyr ut i rymden där de experimenterar och lär sig mer om stjärnfall. Filmen är producerad av Saint-Etienne Planetarium.

Vad får besökarna absolut inte missa?

– Det är svårt att bara välja en sak! Alla kan prova så många experiment de vill, välja sina favoriter och samla speciella klistermärken för var och en de genomfört under dagen Om jag bara fick välja en favorit skulle det bli DNA-extraktionen från jordgubbar. Det är så fantastiskt att du med bara några få steg och grundläggande kemikalier kan ta ut DNA från insidan av en jordgubbes celler och verkligen se det med egna ögon, säger Gabrielle Beans som projektleder specialhelgen ”Experimentera” och fortsätter:

– Jag brukade handleda skolelever genom detta experiment under min doktorandtid då jag själv tillbringade många timmar med att extrahera pingvin-DNA för min egen forskning. Spänningen över att se de små DNA-klumparna dyka upp i provröret minskar aldrig. Den spänningen i upptäckten – det är vad jag hoppas att våra besökare kommer att känna i helgen!

Genom fyra festliga specialhelger vill Curiosum visa upp sitt utbud och väcka nyfikenhet och intresse för vetenskap och teknik.

– Att göra experiment för att förstå hur saker och ting fungerar är själva grundbulten i Curiosums verksamhet. Det är precis det vetenskap handlar om: att systematiskt utforska och experimentera för att få mer kunskap om hur världen fungerar. Vi vill visa att forskning är otroligt spännande och att forskare har väldigt roligt. Vi hoppas att fler ska upptäcka det och tycka att universitetet är en riktigt cool plats att vara på, säger Madelen Bodin, föreståndare på Curiosum vid Umeå universitet.

Om Curiosum:

Curiosum är Umeås nya science center som bjuder in till en värld av nyfiket utforskande på Konstnärligt campus. Syftet är att öka barns, ungas och allmänhetens intresse och kunskaper om vetenskap och teknik. Curiosum ligger vid Umeå universitet och ingår i det strategiska partnerskapet med Umeå kommun.

Läs mer om Curiosum