"False"
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2021-12-02

Nyfiken på rymden?

NYHET Under två veckor i anslutning till Curiosums specialhelg ”Domteatern” pågår en bokutställning om rymden på Umeå universitetsbibliotek, UB. Här finns boktips och barn- som vuxenböcker om rymden till utlåning, och några spännande rymdsaker att titta på.

Text: Eva Lönn

Utställningen är ett samarbete mellan Curiosum och Umeå universitetsbibliotek, UB, och riktar sig till både studenter och universitetsanställda och till allmänheten. Detta är den andra bokutställningen av fyra och temat är ”Rymden”.

– I samarbetet med Curiosum ser vi möjlighet att stärka banden mellan verksamheterna på Konstnärligt campus. Det känns också roligt att vara delaktig i Curiosums spännande verksamhet. Vi vill även visa på bredden i universitetsbibliotekets samlingar, säger Jenny Lundgren, bibliotekarie vid UB.

I de två återstående – i januari och februari – kommer temat vara ”Experiment” respektive ”Kreativt byggande och skapande”. Syftet med utställningarna är att både väcka intresset för dessa teman, och för vetenskap generellt, men också att få fler Umebor att upptäcka Curiosum och UB.

Välkommen till UB för att själv uppleva utställningen och få lite rymdinspiration!