Fullbokat
”Trolleri och magi – allt är kemi!” Så säger drakflickan Berta som älskar kemi och att experimentera. Barnen blir inbjudna till Bertas drakgrotta i sagans värld och får därefter besöka hennes fina kemilabb där hon har förberett kemiexperiment. Oroa er inte, alla experiment som vi gör tillsammans med Berta är spännande men ofarliga.
Temat är utvecklat av Anna Gunnarssons böcker om kemidraken Berta samt av Curiosum.
Info för bokning
OBS! Endast ett besök per klass och läsår!
Ämnesinnehåll: Kemi, svenska
Årskurs: 5-åringar
Max antal: 20 barn, lärare ansvarar för gruppen.
Tid: 90 minuter
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget, formulär finns här. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Så här bokar du, läs mer här
Mer om Bertas sockerchock
Temat är indelat i tre delar:
Del 1 - Gemensam samling
Gruppen samlas och får träffa draken Berta, en handdocka. Barnen får lyssna på en saga, Bertas sockerchock. Berättelsen kopplas ihop med det experiment som Berta och gruppen kommer att göra.
Del 2 - Arbete i två grupper och enskilt
Barnen blir indelade i två jämnstora grupper av medföljande pedagog. Först hjälper barnen till att förbereda experimentet med karamellfärg, socker och vatten. Berta ger därefter barnen i uppdrag att experimentera fram en slags regnbåge i sina provrör. Går det verkligen att få olika färgade sockerlösningar att inte blandas i provrören?
Begrepp som tas upp är bland annat: hälften, dubbelt, ljummet, lösning, densitet, pipett, provrör och lägesord; på ytan/mitt emellan/på botten
Del 3 – Gemensamt avslut
Berta pratar med barnen om experimentet och vad de har lärt sig.
Syftet med temat är att barnen ges möjlighet att:
Koppling till läroplan
Bertas sockerchock relateras till läroplanen för förskolan, Lpfö 18
FÖRSKOLANS UPPDRAG
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska stimulera varje barns utveckling och lärande. Utbildningen ska alltid vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet när det gäller såväl innehåll som arbetssätt. Barnen ska ges förutsättningar för bildning, tänkande och kunskapsutveckling utifrån olika aspekter såsom intellektuella, språkliga, etiska, praktiska, sinnliga och estetiska. Detta förutsätter att alla i arbetslaget deltar i en aktiv diskussion om barnens lärande och om vad som är viktig kunskap i dag och i framtiden. Olika aspekter på kunskap är naturliga utgångspunkter i en sådan diskussion. Kunskap är inget entydigt begrepp. Kunskap kommer till uttryck i olika former – såsom fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet – som förutsätter och samspelar med varandra. Förskolans arbete ska inriktas på att ge utrymme för olika kunskapsformer och att skapa ett lärande där dessa former balanseras och blir till en helhet. Med ett temainriktat arbetssätt kan barnens lärande bli mångsidigt och sammanhängande.
Förskolan ska stimulera barnens kreativitet, nyfikenhet och självkänsla. Barnen ska få möjlighet att förundras och utveckla sin förmåga att utforska, kommunicera och reflektera. Utbildningen ska stimulera barnen till att ta initiativ och ansvar samt ge dem möjlighet att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Utbildningen ska uppmuntra och utmana barnen att pröva sina egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling.
MÅL OCH RIKTLINJER
Omsorg, utveckling och lärande
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla:
Före och efter besöket