"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.

Bild: Catharina Carlsson

Filmskaparna

Ämnesinnehåll: teknik
Årskurs: åk 2
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för gruppen
Tid: 90 minuter.

Hur skapas specialeffekter i film och spel? Upplev och prova på ett digitalt verktyg med stop motion-animeringar. Besöket avslutas i domteatern.

Stop Motion är en teknik som gör att du kan skapa en rörlig film av stillbilder. Här kan du se en kort film och hur det kan se ut.

För att besöket ska bli så givande som möjligt behöver klassen förbereda sig på skolan.

Temat är utvecklat av Curiosum.

Boka här
Bokningsinstruktioner

Inför besöket

Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.

Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala grundskolorna i Umeå kommun. Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen. 

Mer om Filmskaparna

Temat är indelat i två delar: 

Del 1 - Skapa film parvis 
Eleverna får skapa en film med hjälp av stop motion av det material som de har förberett i skolan. Eleverna får parvis låna en iPad med appen Stop Motion Studio. Här ger eleverna liv åt sina tvådimensionella karaktärer/pappersfigurer. Genom att fotografera bildruta för bildruta samtidigt som man flyttar runt figurerna för varje bild lär sig eleverna att skapa animationer.

Har inget material förberetts så kan eleverna även låna lite färdiga figurer här men då finns det inte lika mycket tid till att göra själva filmen.

Med mobiltelefonen kan du som lärare filma elevernas animationer om du vill ha med dig de tillbaka till klassrummet. 

Del 2 – Wisdome Umeå
Besöket avslutas (eller börjar) med ett besök i vår domteater där vi visar filmen "Dinosaurier - En berättelse om överlevnad"

Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att: 

  • prova på en av de tidigaste teknikerna för filmskapande, d.v.s. stopmotion
  • berätta en egen historia med hjälp av animation
  • samarbeta
  • stimuleras till intresse för teknik

Koppling till läroplan

Filmskaparna relateras till läroplan för grundskolan, Lgr 22

Skolans uppdrag
Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik.

Övergripande mål och riktlinjer
Kunskaper
Mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
  • kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
  • kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,

Kursplan - Bild
Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
  • förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,
  • förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet

Centralt innehåll 

I årskurs 1-3

Bildframställning

  • Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
  • Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.

Före besöket
 

Före besöket

 

 

 

Senast uppdaterad: 2025-01-29