Hur skapas specialeffekter i film och spel? Upplev och prova på ett digitalt verktyg med stop motion-animeringar. Besöket avslutas i domteatern.
Stop Motion är en teknik som gör att du kan skapa en rörlig film av stillbilder. Här kan du se en kort film och hur det kan se ut.
För att besöket ska bli så givande som möjligt behöver klasserna som bokar in sig förbereda sig på skolan.
Programmet är utvecklat av Curiosum.
Info för bokning
OBS! Endast ett besök per klass och läsår!
Ämnesinnehåll: teknik Årskurs: 8 Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för gruppen Tid: 90 minuter.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala grundskolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget, formulär finns här. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Besöket börjar med stop motion-aktiviteten som eleverna har förberett i skolan. Eleverna får parvis låna en iPad med appen Stop Motion Studio. Här ger eleverna liv åt sina förberedda tvådimensionella karaktärer/pappersfigurer. Genom att fotografera bildruta för bildruta samtidigt som man flyttar runt figurerna för varje bild lär sig eleverna att skapa animationer. OBS! Med mobiltelefonen kan du som lärare filma elevernas animationer om du vill ha med dig de tillbaka till klassrummet.
Del 2 – helklass
Besöket avslutas med filmen ”Making Magic". En berättelse om hur visuella effekter skapas i film och datorspel.
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
prova på en av de tidigaste teknikerna för filmskapande, d.v.s. stopmotion
berätta en egen historia med hjälp av animation
samarbeta
stimuleras till intresse för teknik
Koppling till läroplan
Filmskaparna relateras till läroplan för grundskolan, Lgr 22
Skolans uppdrag Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt deras vilja att pröva och omsätta idéer i handling och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur digitaliseringen påverkar individen och samhällets utveckling. Alla elever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att använda digital teknik.
Övergripande mål och riktlinjer Kunskaper Mål Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga, humanistiska och estetiska kunskapsområdena för vidare studier, i samhällsliv och vardagsliv,
kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt,
kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
Kursplan - Bild Undervisningen i ämnet bild ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap,
förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material,
förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt utifrån syftet med bildarbetet
Centralt innehåll
I årskurs 7–9
Bildframställning
Framställning av berättande, informativa och samhällsorienterande bilder om frågor som är angelägna för eleverna.
Digitalt skapande och digital bearbetning av fotografier, rörlig bild och andra typer av bilder.
Presentationer av eget bildskapande från idé och process till slutgiltigt resultat.