Ämnesinnehåll: programmering, teknik, fysik och matematik
Årskurs: 2
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter
Lekfull programmering med lego. Här får eleverna örja med att bygga en robotbil och koppla på en sensorer för att undvika att krocka. Eleverna har sedan i mån av tid möjlighet att bygga olika robotar utifrån en beskrivning och sedan programmerar dem på en iPad att utföra olika uppdrag.
Skoltemat är utvecklat av Curiosum med inspiration av Lego Education.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala skolorna i Umeå kommun. Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Mer om Full fart framåt
Temat är indelat i två delar:
Del 1: Gemensam introduktion
Besöket börjar med en gemensam genomgång som visar hur eleverna bygger en robotbil med en sensor och hur de därefter programmerar den med en iPad. Eleverna arbetar med blockprogrammering.
Begrepp som tas upp är: sensor, loopar, blockprogrammering.
Del 2: Byggnation och programmering i par
Därefter arbetar eleverna parvis (medföljande pedagog gör indelningen) med att bygga och programmera. Eleverna byter ansvarsuppgifter under aktiviteten.
En robotbil med sensor konstrueras efter enkla instruktioner. Eleverna får i uppdrag att testa minst en sensor. Hur får man sin robot att inte krocka? Hur gör man loopar? Det är några frågor som eleverna vet svaret på efter avslutat besök. Det finns även möjlighet för eleverna att bygga och programmera olika robotar och upptäcka att man kan använda sensorer på olika sätt.
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
Koppling till läroplan
Full fart framåt relateras till läroplan för grundskolan, Lgr 22
KURSPLAN – TEKNIK
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll årskurs 1-3
Tekniska lösningar
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
KURSPLAN – FYSIK
Centralt innehåll årskurs 1–3
Kraft och rörelse
Systematiska undersökningar
KURSPLAN – MATEMATIK
Centralt innehåll i årskurs 1-3
Algebra