Ämnesinnehåll: Fysik och teknik
Årskurs: 2
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter
Eleverna introduceras till viktiga mönster, uppfinningar och konstruktioner som finns runt oss och som människan har kommit på för länge sedan. Konstruktioner som vi än idag förhåller oss till och som även är användbara för att ta oss ut i rymden. Som ingenjör eller uppfinnare kan man designa det mesta, men hur bygger man stabila konstruktioner med hjälp av rör och kopplingar i olika längder och former. I besöket ingår även en virtuell planetarieresa i vårt solsystem.
Temat är utvecklat av Curiosum.
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Temat är indelat i tre delar:
Del 1: Wisdome Umeå
Besöket inleds (eller avslutas) med en virtuell rymdresa i planetariet där klassen åker ut i vårt solsystem. Vi uppmuntrar till nyfikna frågor.
Del 2: Bygga för rymden
Innan byggandet börjar så samlas klassen för en gemensam genomgång av materialet. Klassen bygger och konstruerar något som människan behöver för att kunna resa till eller för att kunna vara på månen. Till sin hjälp har de ett pedagogiskt material, 4DFrame, som består av olika långa rör och olika typer av kopplingar.
Vad behöver människan ha på månen om de ska kunna vara där? Hur ska detta kunna byggas stabilt och stadigt?
Elevernas byggen plockas isär i slutet och därför rekommenderar vi att medföljande pedagog dokumenterar elevernas konstruktioner för eventuell fortsatt uppföljning i skolan.
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
Rymdsafari relateras till läroplan för grundskola, Lgr22
Kursplan-Fysik
Syfte
Undervisningen i ämnet fysik ska syfta till att eleverna utvecklar nyfikenhet på och intresse för att veta mer om omvärlden. Eleverna ska därför ges möjligheter att ställa frågor om fysikaliska företeelser utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll
Årskurs 1–3
Kraft och rörelse
Systematiska undersökningar
Kursplan-Teknik
Syfte
När eleverna praktiskt får arbeta fram egna tekniska idéer och lösningar på problem och använda teknikens uttrycksformer bidrar det till att eleverna utvecklar förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt. De ges därmed även möjligheter att utveckla kunskaper om teknikens arbetsmetoder.
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll
Årskurs 1–3
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
ESERO Sverige - tar universum in i klassrummet
Visste du att ESERO Sverige har massor av klassrumsaktiviteter för dig? Kolla in här!