"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.

Rymdsafari

Ämnesinnehåll: Fysik och teknik
Årskurs: 2
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter

Eleverna introduceras till viktiga mönster, uppfinningar och konstruktioner som finns runt oss och som människan har kommit på för länge sedan. Konstruktioner som vi än idag förhåller oss till och som även är användbara för att ta oss ut i rymden. Som ingenjör eller uppfinnare kan man designa det mesta, men hur bygger man stabila konstruktioner med hjälp av rör och kopplingar i olika längder och former. I besöket ingår även en virtuell planetarieresa i vårt solsystem. 

Temat är utvecklat av Curiosum.

Boka här
Bokningsinstruktioner

Inför besöket

Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.

Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.

 

Mer om Rymdsafari

Temat är indelat i tre delar:

Del 1: Wisdome Umeå
Besöket inleds (eller avslutas) med en virtuell rymdresa i planetariet där klassen åker ut i vårt solsystem. Vi uppmuntrar till nyfikna frågor.  

Del 2: Bygga för rymden
Innan byggandet börjar så samlas klassen för en gemensam genomgång av materialet. Klassen bygger och konstruerar något som människan behöver för att kunna resa till eller för att kunna vara på månen. Till sin hjälp har de ett pedagogiskt material, 4DFrame, som består av olika långa rör och olika typer av kopplingar.

Vad behöver människan ha på månen om de ska kunna vara där? Hur ska detta kunna byggas stabilt och stadigt? 

Elevernas byggen plockas isär i slutet och därför rekommenderar vi att medföljande pedagog dokumenterar elevernas konstruktioner för eventuell fortsatt uppföljning i skolan. 

Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:

  • skapa nyfikenhet och intresse för naturvetenskap och teknik genom bl.a.dramatisering, eget praktiskt arbete samt planetariebesök
  • utveckla intresse för att undersöka omvärlden
  • uppleva rymden på ett exklusivt sätt i planetariet
  • diskutera, utmana och skapa möjlighet till förståelse för fysikaliska fenomen och begrepp
  • ställa frågor om rymden och teknik
  • konstruera farkoster med enkelt material som papper
  • göra systematiska undersökningar
  • samarbeta

Koppling till läroplan

Rymdsafari relateras till läroplan för grundskola, Lgr22

Kursplan-Fysik

Syfte

Undervisningen i ämnet fysik ska syfta till att eleverna utvecklar nyfikenhet på och intresse för att veta mer om omvärlden. Eleverna ska därför ges möjligheter att ställa frågor om fysikaliska företeelser utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.

Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och samhället,
  • förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö, och
  • förmåga att genomföra systematiska undersökningar i fysik.

Centralt innehåll

Årskurs 1–3

Kraft och rörelse

  • Tyngdkraft, tyngdpunkt, jämvikt, balans och friktion som kan upplevas och observeras vid lek och rörelse.
  • Solsystemets himlakroppar och deras rörelser. Människan i rymden.

Systematiska undersökningar

  • Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.

Kursplan-Teknik

Syfte

När eleverna praktiskt får arbeta fram egna tekniska idéer och lösningar på problem och använda teknikens uttrycksformer bidrar det till att eleverna utvecklar förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt. De ges därmed även möjligheter att utveckla kunskaper om teknikens arbetsmetoder.

Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid,
  • kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion, och
  • förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten

Centralt innehåll

Årskurs 1–3

Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar

  • Egna konstruktioner där man använder enkla mekanismer.
  • Dokumentation av tekniska lösningar: skisser, bilder, ord samt enkla fysiska och digitala modeller.

Före och efter besöket

Före besöket

Efter besöket

ESERO Sverige - tar universum in i klassrummet

Visste du att ESERO Sverige har massor av klassrumsaktiviteter för dig? Kolla in här!

 

Senast uppdaterad: 2025-01-29