Curiosums pedagog, utklädd till astronaut, berättar om förutsättningarna i rymden. I ett experiment gör eleverna pappershelikoptrar för att få svar på frågor om luftmotståndets betydelse på Jorden. Besöket avslutas med en virtuell planetarieresa i vårt solsystem.
Temat är utvecklat av Curiosum
Endast ett besök/klass/läsår
Ämnesinnehåll: Fysik, teknik
Årskurs: 2
Max antal: 30 elever, lärare ansvarar för klassen
Tid: 90 minuter
Några dagar innan ert bokade besök kommer Curiosum att ringa eller mejla läraren för att berätta om temat och ge er möjlighet att informera om särskilda behov i gruppen.
Buss till och från besöket ingår för de prioriterade årskurserna, gäller för de kommunala skolorna i Umeå kommun. OBS! Bussbokningen görs av ansvarig lärare direkt till bussbolaget, formulär finns här. Mer information kommer i bokningsbekräftelsen.
Temat är indelat i tre delar:
Del 1: samling
Klassen får träffa en astronaut (utklädd pedagog) som berättar om rymddräktens betydelse samt initierar en frågeställning som eleverna hjälper till att söka svar på med hjälp av en kort undersökning.
Begrepp: gravitation, tyngdkraft, atmosfär, luftmotstånd, vacuum.
Del 2: praktiskt arbete
Eleverna arbetar parvis och genomför en enkel systematisk undersökning. De tillverkar en pappershelikopter som släpps från en höjd.
Hur faller helikoptern? Faller den snabbare med kortare eller längre rotorblad?
Del 3: planetariet
Besöket avslutas med en virtuell rymdresa i planetariet där klassen åker ut i vårt solsystem. Vi uppmuntrar till nyfikna frågor.
Syfte med temat är att eleverna ska få möjlighet att:
Rymdsafari relateras till läroplan för grundskola, Lgr22
Kursplan-Fysik
Syfte
Undervisningen i ämnet fysik ska syfta till att eleverna utvecklar nyfikenhet på och intresse för att veta mer om omvärlden. Eleverna ska därför ges möjligheter att ställa frågor om fysikaliska företeelser utifrån egna upplevelser och aktuella händelser.
Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll
Årskurs 1–3
Kraft och rörelse
Systematiska undersökningar
Kursplan-Teknik
Syfte
När eleverna praktiskt får arbeta fram egna tekniska idéer och lösningar på problem och använda teknikens uttrycksformer bidrar det till att eleverna utvecklar förmåga att ta sig an tekniska utmaningar på ett medvetet och innovativt sätt. De ges därmed även möjligheter att utveckla kunskaper om teknikens arbetsmetoder.
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll
Årskurs 1–3
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
ESERO Sverige - tar universum in i klassrummet
Visste du att ESERO Sverige har massor av klassrumsaktiviteter för dig? Kolla in här!