"False"
Hoppa direkt till innehållet
Huvudmenyn dold.

Lekfull programmering

Eleverna bygger med lego utifrån en beskrivning och programmerar på en iPad för att utföra olika uppdrag. 

Ämnesinnehåll: programmering - teknik, fysik och matematik
Årskurs: F-6
Max antal: 30 elever
Tid: 60 min

Inför besöket

Eleverna arbetar parvis eller max i tregrupper och bygger med lego utifrån en beskrivning och programmerar på en iPad för att utföra olika uppdrag som nivåanpassas efter ålder. Klassens lärare ansvarar för gruppindelning. 

Lokal och utrustningsbehov

Stor projektorskärm krävs för presentation av temats innehåll som kopplas till visningsdator som Curiosums pedagoger har med. 
Lokalen ska vara möblerad så att eleverna kan arbeta två och två eller tre och tre och samtidigt kunna se projektorskärmen vid genomgång. För att undvika många byten av klassrum med mycket material att frakta emellan är önskan att det är max två klassrum som används. 

Mer om Lekfull programmering

Temat är indelat i två delar:

Del 1 - Gemensam genomgång

Besöket börjar med en genomgång som visar några vanliga funktioner hos Legoroboten SPIKE™ Essential. Därefter introduceras robotens programvara och exempel på program laddas över till roboten och testas tillsammans. Eleverna presenteras för ett startuppdrag som de alla börjar med.

Del 2 - Arbete två och två

Eleverna arbetar parvis eller tre och tre där ansvarig pedagog i klassen gör indelningen. Eleverna uppmuntras att byta ansvarsuppgifter under aktiviteten.

Exempel på aktivitet kommer snart

 

Syfte med temat är att eleverna ges möjlighet att:

  • stimuleras till ett ökat intresse för naturvetenskap och teknik,  
  • öva på programmering och mekanik, 
  • öva på problemlösning,
  • träna på förmågan att bryta ner större problem i mindre delar,
  • öva på att ge korta, entydiga instruktioner,
  • samarbeta.

Koppling till läroplan

Lekfull programmering relateras till läroplan för grundskolan, Lgr22

KURSPLAN – TEKNIK

Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid,
  • kunskaper om tekniska lösningar och hur ingående delar samverkar för att uppnå ändamålsenlighet och funktion, och
  • förmåga att genomföra teknikutvecklings- och konstruktionsarbeten.


Centralt innehåll årskurs 1-3

Tekniska lösningar

  • Hur några föremål i elevernas vardag används och fungerar. Enkla mekanismer, till exempel i verktyg och leksaker av olika slag. Begrepp som används i samband med detta.
  • Vad datorer används till och deras delar för inmatning, utmatning och lagring av information. Föremål i elevernas vardag som styrs med hjälp av programmering, till exempel hushållsmaskiner och smarta telefoner.
  • Material för konstruktionsarbete. Materialens egenskaper och hur materialen benämns och kan sammanfogas.

Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar

  • Egna konstruktioner där man använder enkla mekanismer.
  • Styrning av föremål med programmering.

Teknik, människa, samhälle och miljö

  • Konsekvenser av teknikval: olika tekniska lösningars för- och nackdelar för människa och miljö.

Tekniska lösningar

  • Föremål som innehåller rörliga delar och hur de rörliga delarna är sammanfogade med hjälp av olika mekanismer för att överföra och förstärka krafter.
  • Ord och begrepp för att benämna och samtala om tekniska lösningar.

Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar

  • Styrning av egna konstruktioner eller andra föremål med programmering.

KURSPLAN – MATEMATIK

Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier,

Centralt innehåll i årskurs 1-3

Algebra

  • Entydiga stegvisa instruktioner och hur de konstrueras, beskrivs och följs som grund för programmering. Hur symboler används vid stegvisa instruktioner.

Centralt innehåll årskurs 4–6

Algebra

  • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer skapas och används vid programmering.

Problemlösning

  • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

KURSPLAN – FYSIK

Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • kunskaper om fysikens begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och samhället,
  • förmåga att använda fysik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör energi, teknik och miljö, och
  • förmåga att genomföra systematiska undersökningar i fysik.

Centralt innehåll årskurs 1–3

Kraft och rörelse

  • Tyngdkraft, tyngdpunkt, jämvikt, balans och friktion som kan upplevas och observeras vid lek och rörelse

Systematiska undersökningar

  • Enkla fältstudier, observationer och experiment.

Skolaktiviter före och efter C. upp!

Före besöket: Läs och ladda ner denna pdf

Efter besöket: Läs och ladda ner denna pdf

 

Senast uppdaterad: 2025-02-05