Eleverna bygger med lego utifrån en beskrivning och programmerar på en iPad för att utföra olika uppdrag.
Ämnesinnehåll: programmering - teknik, fysik och matematik
Årskurs: F-6
Max antal: 30 elever
Tid: 60 min
Eleverna arbetar parvis eller max i tregrupper och bygger med lego utifrån en beskrivning och programmerar på en iPad för att utföra olika uppdrag som nivåanpassas efter ålder. Klassens lärare ansvarar för gruppindelning.
Lokal och utrustningsbehov
Stor projektorskärm krävs för presentation av temats innehåll som kopplas till visningsdator som Curiosums pedagoger har med.
Lokalen ska vara möblerad så att eleverna kan arbeta två och två eller tre och tre och samtidigt kunna se projektorskärmen vid genomgång. För att undvika många byten av klassrum med mycket material att frakta emellan är önskan att det är max två klassrum som används.
Temat är indelat i två delar:
Del 1 - Gemensam genomgång
Besöket börjar med en genomgång som visar några vanliga funktioner hos Legoroboten SPIKE™ Essential. Därefter introduceras robotens programvara och exempel på program laddas över till roboten och testas tillsammans. Eleverna presenteras för ett startuppdrag som de alla börjar med.
Del 2 - Arbete två och två
Eleverna arbetar parvis eller tre och tre där ansvarig pedagog i klassen gör indelningen. Eleverna uppmuntras att byta ansvarsuppgifter under aktiviteten.
Exempel på aktivitet kommer snart
Syfte med temat är att eleverna ges möjlighet att:
Lekfull programmering relateras till läroplan för grundskolan, Lgr22
KURSPLAN – TEKNIK
Undervisningen i ämnet teknik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll årskurs 1-3
Tekniska lösningar
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
Teknik, människa, samhälle och miljö
Tekniska lösningar
Arbetsmetoder för utveckling av tekniska lösningar
KURSPLAN – MATEMATIK
Undervisningen i ämnet matematik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll i årskurs 1-3
Algebra
Centralt innehåll årskurs 4–6
Algebra
Problemlösning
KURSPLAN – FYSIK
Undervisningen i ämnet fysik ska ge eleverna förutsättningar att utveckla
Centralt innehåll årskurs 1–3
Kraft och rörelse
Systematiska undersökningar
Före besöket: Läs och ladda ner denna pdf
Efter besöket: Läs och ladda ner denna pdf